با باتری متورم چه کنیم

person نویسنده: بهنام سکاکی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 12348

جدا کردن و دور انداختن باتری باد کرده می تواند خطرناک باشد اما رها کردن آیفون با یک باتری متورم می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند.

هشدارهای گفته‌شده را با دقت بخوانید و در کار خود به کار گیرید. تمام باتری ها جز ضایعات پرخطر هستند و باید به درستی دور ریخته شود.

 

هشدار آتش سوزی

اگر آیفونتان خیلی داغ کند یا بوی نامطبوعی احساس کردید سعی نکنید که باتری را جدا کنید. اگر از دیواستان دود بیرون می آید محیط اطراف را خلوت کنید.

اگر نمی‌توانید آیفون را جابجا کنید می‌توانید آتش را با شن یا خاک، به عنوان یک خاموش کننده‌ی مناسب، خاموش کنید یا از کپسول آتش نشانی استفاده کنید. به هیچ عنوان از آب به عنوان خاموش کننده استفاده نکنید چرا که آب با لیتیوم واکنش داده و باعث آتش سوزی می‌شود. اگر می‌توانید با ایمنی کامل آیفون را جابجا کنید آن را در یک مکان امن یا تهویه دار مانند سطح سیمانی زمین قرار دهید سپس مطمئن شوید که باتری خنک شده است. هروقت باتری آتش بگیرد آتش تا زمانی که سوخت داخل باتری تمام نشود ادامه خواهد داشت.

هشدار

باتری لیتیومی باد کرده می تواند آتش گرفته یا منفجر شود ، هنگام جدا کردن باتری باد کرده از یک دستگاه الکتریکی با احتیاط زیاد کار کنید و تمام ریسک های موجود را در نظر بگیرید. اگر ذره ای به کار خود شک دارید آیفون را خاموش کرده ، دور آن را بپوشانید و به تعمیرکار ماهر بسپارید.

جدا کردن باتری باد کرده می تواند خطرناک باشد اما رها کردن آیفون با یک باتری متورم ریسک زیادی دارد. به منظور جلوگیری از آسیب‌های بدنی بهتر است آیفون با باتری باد کرده کار نکند. آموزش‌های گفته‌شده در بخش آموزش برای جدا کردن باتری بهترین و مطمئن‌ترین روش هستند اما باز هم ایمنی تعمیر را تضمین نمی‌کند. اگر شک دارید آیفون را خاموش کرده، داخل یک ظرف ضد آتش قرار داده و به تعمیرکار ماهر بسپارید و از او بخواهید باتری معیوب را جدا کند. تعویض باتری را به تاخیر نیندازید.

چرا باتری متورم می‌شود؟

مکانیزم کار کردن باتری برمبنای واکنش‌های شیمیایی است. زمانی که عمر باتری زیاد می‌شود این واکنش شیمیایی به درستی انجام نمی‌شود که می‌تواند به دلیل تولید یک نوع گاز (که به آن outgassing گفته می‌شود) باشد که باعث باد کردن باتری می‌شود. همچنین اگر لایه‌های شیمیایی باتری به درستی جدا نگه داشته نشوند ( به دلیل ضربه یا انحراف ) ، باعث ایجاد گاز ، باد کردن و درنهایت آتش سوزی می‌شود. متورم شدن باتری نتیجه‌ی ذراتی است که میان لایه‌های باتری جذب می‌شود و در نهایت غشای جداکننده ی لایه‌ها را سوراخ می‌کند. اگر غشا آسیب دیده باشد رطوبت هوا با پیل واکنش داده و باعث متورم شدن پیل می‌شود. این واکنش محترق در گوشی‌های گلگسی نوت 7 تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را برای جابجایی باتریها و همچنین حمل آن در هواپیما ایجاد کرده است.

از کجا بفهمیم که باتری گوشی باد کرده ؟

 

دیوایستان را چک کنید

از کجا بفهمیم باتری باد کرده

زمانی که باتری باد می‌کند حجم آن بزرگ می‌شود و به اجزای دیگر فشار آورده و از محل خود جابجا می‌کند.

معمولا صفحه نمایش ، دکمه یا تاچ پد از محل همیشگی خود جابجا می‌شود.

اگر قاب آیفون مثل قدیم اندازه نباشد ممکن است باتری باد کرده باشد یا یک فاصله ی کوچک بین اجزا یا دکمه‌ها وجود داشته باشد و به راحتی این فاصله بسته نشود یا اینکه بدنه ی آیفون کج و تابدار باشد!

تشخیص با بو کردن

ایمنی آیفونتان را با بو کردن تشخیص دهید. هیچ زمان یک ماده ی خطرناک را نزدیک صورتتان نیاورید تا آن را بو کنید ؛ یک فن یا پنکه را نزدیک باتری قرار دهید. اگر متوجه یک بوی شیمیایی فلزی شیرین شدید این می تواند گاز خارج شده از باتری باد کرده باشد.

باتری را چک کنید

 از کجا بفهمیم باتری باد کرده

اگر دیوایس را می‌توانید به سادگی باز کنید طوری که باتری جابجا نشود ( به راهنمای تعویض باتری آیفون مراجعه کنید ! ) مانند آیفون یا مک بوک، آن را باز کرده و باتری بررسی کنید. اگر باتری شل، یا کاغذ آن چروک باشد یا اینکه باتری از رزوه‌ی خود خارج شده باشد، باتری باد کرده است.

چطور باتری متورم را بدون خطر جدا کنیم؟

قبل از شروع

اگر تشخیص دادید که باتری باد کرده آیفون تان را شارژ نکنید. اجازه دهید شارژ آن به کمترین مقدار برسد تا ریسک آتش سوزی کاهش یابد.

از خودتان محافظت کنید

کار در یک مکان تهویه دار باعث می شود تا گاز پخش شود. از محافظ چشم استفاده کنید ؛ ترجیحا عینک ایمنی. دستکش ایمنی بلند بپوشید تا از تماس پوست با مواد شیمایی باتری جلوگیری کنید. انبرها نیز کمک می‌کنند.

محیط را آماده کنید

زمانی که باتری شروع به سوختن کرد باید آن را در یک مکان امن قرار دهید. اگر باتری سرد و خنک شد روی یک سطح غیر اشتعال زا و در محیط باز کار کنید. یک ظرف ضدآتش تهیه کنید مانند قوطی فلزی، سطل پر از شن یا معادل آن. به هیچ عنوان از آب به عنوان خاموش کننده استفاده نکنید چرا که آب با لیتیوم واکنش داده و باعث آتش سوزی می‌شود.

چطور باتری باد کرده را جدا کنیم

باتری را جدا کنید

هنگامی که احتیاط‌های لازم را انجام دادید جدا کردن باتری را آغاز کنید. بیشتر مواقع از راهنمای تعویض باتری استفاده کنید اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی بیشتر دقت کنید. اگر باتری در محل خود چسبیده بود پیشنهاد می‌کنیم با حلال‌هایی مانند استون یا ایزوپروپیل الکل شروع کنید. این حلال‌ها فشار آوردن به باتری را کمتر می‌کند. فراموش نکنید که استون می تواند به قسمت‌های پلاستیکی آسیب برساند و تمام حلال هایی که استفاده می‌کنید خیلی کم اشتعال‌زا هستند. فقط از ابزار پلاستیکی استفاده کنید و از هر کاری که به باتری ضربه می‌زند جلوگیری کنید. اگر در هر مرحله‌ای بوی بیشتری حس کردید یا دیوایس داغ شده یا دود ظاهر شود، دیوایس را به بیرون انتقال دهید یا داخل ظرف ضدآتش قرار دهید و قبل از شروع دوباره منتظر علائم از بین رفتن بمانید.

چطور باتری باد کرده را دور اندازیم

هر زمان که باتری را جدا کردید باید با ایمنی کامل آن را دور بیندازید. باتری را به هیچ عنوان داخل سطل زباله قرار ندهید. آن را داخل آب نیز قرار ندهید. اگر باتری گرم، بودار یا دودی باشد آن را از مواد اشتعال‌زا دور نگه دارید یا آن را داخل ظرف ضدآتش قرار دهید و منتظر باشید علائم رفع شود. سپس باتری را به محل جمع آوری ضایعات پرخطر در منطقه‌ی خود ببرید.

 

تمام باتری ها ضایعات پرخطر هستند

دفع باتری‌ها نیاز به توجه زیادی دارد. در هر شرایطی تمام باتریها امکان آتش سوزی دارند و باید به درستی دفع شوند. باتری‌ها نباید در محل جمع آوری زباله‌های معمولی قرار بگیرد و باید به مکان جمع آوری زباله‌های پرخطر منتقل شود.

 

سپاس از همراهی تان!

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید