تفاوت قطعات اورجینال، OEM و Aftermarket

person نویسنده: ارغوان حسینی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 1 favorite بازدید: 17375

در بازار ما انواع متفاوتی از قطعات را میبینیم که به اورجینال ، OEM و Aftermarket تقسیم میشوند که به مراتب باهم متفاوت بوده و قبل از خرید بهتر است راجع به این قطعات بدانیم و با علم بیشتری در بازار خرید کنیم، لطفا با ما همراه باشید.

OEM and aftermarket

قطعات OEM

OEM and aftermarket

این قطعات تحت عنوان قطعات اصلی به فروش می‌رسند. OEM مخفف Original Equipment Manufacturer به معنای "تولیدکننده تجهیزات اصلی" است.

بگذارید با مثال شروع کنیم. همانطور که می دانید Foxconn، بزرگترین شرکت‌ OEM در جهان از نظر مقیاس و درآمد است که تولید کننده انواع قطعات و تجهیزات، برای شرکت‌هایی مانند شرکت اپل، دل، گوگل، هوآوی، نینتندو، سامسونگ و... است. کمپانی‌های نصب و راه انداز اغلب هیچ چیزی را به تجهیزات اضافه نمی‌کنند و در این میان فقط مارک و برند خود را با نام OEM بر روی دستگاه‌های تولید شده‌ قرار می‌دهند.

شرکت‌های متعددی هستند که در تولید OEM متخصص هستند و هرگز تحت نام تجاری خود چیزی نمی‌فروشند. بسیاری از شرکت‌ها هر دو را انجام می‌دهند. آنها تولید عمده و خرده فروشی را انجام می‌دهند. اکثر کامپیوتر‌ها شامل اجزای ساخته شده توسط چندین شرکت می‌باشد.  Dell تمام قطعات را در لپ تاپ دل تولید نمی‌کند و یا اپل همه اجزای موجود در iMac را نمی‌سازد. در حالی که این شرکت‌ها تنها کامپیوتر را طراحی می‌کنند و اجزای سازنده‌ی آن را از شرکت‌های تولید کننده‌ی اورجینال یا همان OEM خریداری کرده و تنها آن‌ها را بایکدیگر اسمبل می‌کنند.

برای مثال، یک لپتاپ Dell ممکن است یک پردازنده AMD و یک SSD سامسونگ داشته باشد. AMD شرکت OEM پردازنده و سامسونگ کمپانی OEM ذخیره ساز می‌باشد. یک iMac ممکن است یک پردازنده Intel و یک رم Micron داشته باشد. در این مورد، سازندگان اینتل و میکرون نیز صادق است. دانستن اینکه OEM‌ها اجزاء تشکیل‌دهنده را به گوشی شما ارائه می‌دهند، می‌توانند در هنگام جایگزینی یا ارتقاء قطعات مفید باشد. اگر مشکلی با یک جزء خاص داشتید می‌توانید آن را با یکی دیگر از محصولات شرکت‌های OEM تعویض کنید. فقط مطمئن شوید که مشخصات سخت افزاری سیستم شما پشتیبانی می‌کند.

قطعات افترمارکت (Aftermarket)

OEM and aftermarket

افتر مارکت به کلیه قطعاتی که OEM نباشند اشاره میکند، یعنی توسط تولید کننده‌ی خودرو تولید نشده باشند . برخلاف OEM ، قطعات افترمارکت آنهایی هستند که توسط شرکتی ساخته می شوند که سازنده اصلی خودرو شما نیست. بسیاری بر این باورند که قطعات افترمارکت خودرو، قطعات دست دوم هستند، اما واقعاً اینطور نیست. همانطور که از نام آن میبینید، ODM که مخفف (Original Design Manufacture) می‌باشد، با شما در طراحی محصول همکاری می‌کند، به طور معمول، آنها بیشتر کار طراحی فنی را برای به دست آوردن محصول از مفهوم به واقعیت انجام می‌دهند. هنگامی که این طرح را تکمیل می‌کنید، آنها همچنین به شما در تولید این محصول کمک می‌کنند (معمولا در کارخانجات خود)، و سپس نام تجاری شما را بر روی محصول (به عنوان صاحب منحصر به فرد آن محصول) قرار می‌دهند.

کسب و کار جانبی ODM در ایجاد محصولات خود "سفید برچسب" هستند، که برند‌ها می‌توانند لوگوهای خود را بر روی آن قرار دهند. پس از طراحی محصول انجام شده، OEM به شما کمک می‌کند آن را تولید کنید. یک نمونه معروف از این ارتباط بین کامپیوترهای اپل و Foxconn است: اپل محصولات خود را طراحی کرده (ODM) و Foxconn دارای بسیاری از کارخانه‌هایی است که آنها را تولید می‌کند.

OEM همچنین می‌تواند برای یک شرکت که عناصر سفید را سفارش می‌دهد، تولیدات انجام دهد. این شرکت سفید سفارش ممکن است همان شرکتی باشد که شما برای طراحی محصول خود به آن‌جا مراحعه کرده‌اید و پس از طراحی به شما قول تولد آن را هم در شرکت‌شان به شما داده‌اند. به این ترتیب شما ممکن است با ODM کار کنید که خودشان از قطعات ساخته شده توسط یک OEM استفاده می‌کنند. چرا با ODM یا OEM کار می‌کنند؟ از آنجاییکه صاحبان شرکت‌ها و برند‌های بزرگ‌ها معمولا کارخانه‌های خود را دارند و محصولات الکترونیکی را برای چندین شرکت دیگر ایجاد می‌کنند، می‌توانند قطعات را به طور عمده خریداری کنند، بدین معنی که شما می‌توانید محصولات خود را با هزینه اولیه ارزان تر از طریق خرید اجزاء به طور مستقیم تهیه کنید، آن‌ها را اسمبل و با قیمت گران‌تر و برند خودتان بهمراه اندکی تغییرات منحصربفرد کمپانی بفروش برسانید.

این شرکت‌ها همچنین باید دارای سطح تخصص و سرعت بالای تولید باشند تا محصول خود را به شما ارائه دهند. برخورداری یک جا از تمام مهارت‌ها و تخصص و دانش فنی، هم صرف وقت بیشتری برای تولید و هم هزینه‌ ی بیشتری برای صاحب برند به همراه خواهد داشت. به طوری که آن‌ها ترجیح می‌دهند حجم بیشتری از محصول را در کوتاه مدت ایجاد کنند و بدون نیاز به استخدام افرادی که از نظر فنی به آن‌ها نیاز داشته باشند. استخدام چندین نیروی کار آماتور تنها برای کار اسمبل و سرهم کردن قطعات بالتبع برای آن‌ها از داشتن چندین مهندس متخصص کم هزینه‌تر است. آن‌ها همچنین می‌توانند از هزینه‌های سرمايه گذاری بالا که معمولا برای ساخت کارخانجات خود با تجهیزات مورد نیاز اجتناب کنند.

ODM یا OEM را کجا می‌توان پیدا کرد؟

بسیاری از ODM‌ها یا OEM‌ها کارخانه‌های خود را در کشورهای کم هزینه قرار می‌دهند، در حالیکه کار ارزان تر خواهان بیشتری هم دارد. به ویژه برای الکترونیک، شما بسیاری ازقرار داد‌های تولیدکنندگان الکترونیک را در مرکز تایپه یا شانگهای می‌بینید، در حالی‌که کارخانه‌هایشان بیشتر در سراسر تایوان، چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند ویتنام گسترش یافته است. البته، ODMs و OEM‌ها در تقریبا هر کشور وجود دارد، در حالی که آلمان، ایالات متحده آمریکا، برزیل به عنوان محبوب ترین منابع خارجی در خارج از آسیا می‌باشند.

بسیاری از شرکت‌ها با تلاش برای یافتن تامین کنندگان خود در سیستم‌های آنلاین مانند Alibaba و Global Sources شروع به کار می‌کنند و یا با حضور در یکی از نمایشگاه‌های تجاری که در تایوان یا چین برگزار می‌شود. اگر شما یک استارت‌آپ کوچک دارید یا شرکتی هستید که بخوبی محصولات خود را مدیریت می‌کند، ارزش صحبت کردن با یک شرکت Mighty Net را دارید. آنها به شرکت‌هایی که به محصولاتی با حجم کمتر نیاز دارند کمک می‌کنند.

این قطعات بسته به خودرو و قطعه مورد نظرمان، ممکن است دقیقاً مانند OEM ها یا حتی بهتر کار کنند. در ادامه  به بررسی مزایا و مشکلات استفاده از این نوع قطعات میپردازیم .

قطعات افترمارکت معمولاً از نظر کارایی و طول عمر مشابه قطعات خودروهای OEM هستند. و بسیاری از ما ترجیح می دهیم قطعات افترمارکت را که مقرون به صرفه تر هستند را انتخاب کنیم. قطعات افترمارکت دارای مزایا و معایب زیادی هستند. دلیل اصلی اینکه چرا ممکن است قطعات افترمارکت را انتخاب کنیم این است که به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر از OEM هستند.

مزایای استفاده از قطعات افتر مارکت چیست ؟

  • گارانتی : تولید کنندگان افتر مارکت معمولا گارانتی بهتری نسبت به تولید کننده اصلی ارائه میدهند . تولید کنندگان OEM معمولا قطعه تولیدی خود را به مدت یک سال و به همراه محدودیت کیلومتری ارائه میکنند . در صورتی که تولیدکنندگان افتر مارکت گزینه های مختلفی را برای گارانتی پیش روی خریدار قرار میدهند.
  • در دسترس بودن : بدون شک تعداد تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات افترمارکت از تعداد نمایندگی ها بیشتر است . شما حتما قطعه مورد نظر خود را از یکی از فروشگاه های قطعات افترمارکت پیدا خواهید کرد. در صورتی که نمایندگی ها محدود به حجم انبار خود هستند .
  • قیمت : قطعا قیمت لوازم مصرفی خودرو میتواند نقش مهمی در مخارج شما داشته باشد . قطعات افترمارکت در مقابل کیفیت مشابه به قطعات اصلی قیمت مناسب تری دارند . با خرید این قطعات می توان در کل هزینه اکثر تعمیرات و بدنه خودرو صرفه جویی کرد.
  • کیفیت : تولیدکنندگان قطعات افترمارکت گزینه‌های کیفیتی مختلفی را ارائه میکنند.

این قطعات نیز توسط شرکت‌های دیگر تولید شده و کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت قطعات OEM دارند و قیمت آنها نیز کمتر است. بعضی از فروشندگان، این قطعات را که کپی به حساب می‌آیند، به جای قطعات اصلی یا OEM و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند و به همین علت باید به مراکز معتبر فروش مراجعه کنید.

قطعات اورجینال یا اصلی (Original)

OEM and aftermarket

این قطعات توسط شرکت اصلی تولید شده است. قطعات اصلی یا اورجینال موجود در بازار از روی دستگاه های اپل دارای گارانتی جدا می‌شوند. این قطعات قیمت بالاتری نسبت به دو مدل دیگر دارند و کیفیت آن ها قابل مقایسه با قطعات OEM و افترمارکت نیست.موضوع اصلی این است که کار های اورجینال ضمانت داشته و خیال خریدار به طور قطعی راحت است و چه بسا عمر محصول خود را به مراتب بیشتر می کند . 

شما عزیزان میتوانید تمامی قطعات اپل را به صورت اورجینال و باز شده از روی کار از فروشگاه آنلاین اپل سرویس به همراه ضمانت سلامت فیزیکی و همچنین به همراه 48 ساعت مهلت تست،تهیه نمایید .

 ازکجا تشخیص دهیم قطعه اصلی است یا کپی ؟

1 - در مرحله اول تمامی قطعات اپل بر روی آنها مارک  با شناسه ساخت درج شده است.

2 - قطعات اصلی به هیچ عنوان به صورت نو فروخته نمی‌شود و به دلیل نبودن قطعه اصلی در بازار باید از روی کار باز شده باشد.

3- با کمی تحقیق بر روی هر قطعه میتوانید از جوانب ظاهری فیک را از اصل تشخیص دهید.

4- قیمت کمتر محصولات کپی

5-رنگ قطعات 

دیدگاه‎ها

ایجاد شده در پنجشنبه, دسامبر 19, 2019 نوشته شده توسط امیر الیاسی پیوند دیدگاه
سلام
ممنونم از توضیحات کاملتون واقعا کارساز بود

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید