تنش های فیسبوک و اپل از خصومت شخصی نشات می گیرد

person نویسنده: محمدرضا هنردان list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 400

فیسبوک یک شبکه سرویس اجتماعی آنلاین است که از سال 2004 میلادی توسط زاکربرگ و دوستان وی شکل گرفته و اپل نیز، شرکتی فناوری و چندملیتی آمریکایی است که از بنیان گذار اصلی آن می توان به استیو جابز در سال 1976 نام برد.

حال با گذشت چندین سال از پیشرفت اپل و فیسبوک در زمینه های کاری مختلف، تنش های جدیدی میان این دو به وجود آمده که گفته می شود تمامی اش ناشی از خصومت های شخصی میان این دو است.
دو ماه قبل نیز فیسبوک طی اعلامیه ای خبری به در روزنامه تبلیغی اش اعلام کرد که کمپانی اپل به مدیریت تیم کوک، درباره ی سرقت و ردیابی اطلاعات کاربران توسط کمپانی فیسبوک دروغ می گوید!؛ فیسبوک با حملات بسیار طی عناوین مختلف و محتوای طولانی سعی دارشت تا حملات بسیاری را بر اپل وارد کند.
اپل و فیسبوک تا به حال با بیانیه های مختلفی که به بیرون داده اند سعی در مبراکردن خودشان از هرگونه اتهام داشته اند؛ اما شدت گرفتن جدال ها و اتهام ها باعث شد تا اپل اینسایدر گزارشی تهیه کند که به نقل از Wall Street Journal ادعا می کند دلیل عصبانیت این دو شرکت چیزی جز کینه توزی دیرینه در میان مدیران عامل اپ و فیسبوک نیست!.
با این وجود هر چقدر هم که با هم مشکل داشته باشند، برای ادامه ی پیشرفت ها اپل و فیسبوک همواره به یکدیگر نیاز خواهند داشت؛ چراکه بسیاری از افراد می خواهند برنامه های شبکه های اجتماعی تحت نظر فیسبوک برای آن ها روی دستگاه های اپلی کار کند.
با این وجود، اپل و فیسبوک می بایست پیش از این ها به حل و فصل و بررسی تمامی اتهامات و درگیری هایی که طی تبلیغات، روزنامه ها، دادگاه های فدرال و صنعت کاری ایجاد کرده اند بپردازند.
چندی بعد فیسبوک دوبره حمله ی دوم خود را در روزنامه ی کامل اش نسبت به اپل انجام داد و تمامی برنامه های اپل و آپدیت های آن را به چشم یک به روز رسانی بسیار بد و تغییری برای بدتر شدن دانست. فیسبوک همچنین اعلام کرد که اپل به روزسانی هایش را به اجبار به کاربران تحمیل می کند!.
می توان مرکز این جدال های پرمخاطره ها نقش پررنگ اینترنت در تبلیغات برای سال های آینده دانست که قرار است افراد زیادی را به درون خود جذب کند.
یکی دیگر از کارهایی که اپل انجام اش داده، ایجاد قابلتیت دسترسی مجاز یا غیرمجاز برای کاربران اپلی در هنگام استفاده از برنامه های تحت نظارت فیسبوک است تا به آن ها نسبت به ضبط و استفاده شدن داده هایشان در درون برنامه، هشدار دهد. طی این هشدار به کاربر اطلاع داده می شود که پس از Allow و دادن دسترسی، فیسبوک به تمامی داده های شما و فعالیت هایتان در برنامه ها و وبسایت های شرکت های دیگر نیز دسترسی می یابد.
فیسبوک از این کار اپل اصلا خوشش نمی آید چراکه تجارت تبلیغاتی اش به خطر می افتد؛ طی این به روزرسانی اپل، فیسبوک دیگر قادر نخواهد بود تا از سابقه مرور افراد برای فهمیدن محصولات مورد علاقه شان و نمایش دادن تبلیغاتی متناسب با چیزهایی که کاربران دوست دارند استفاده کند و عملا، یک ضرر کامل به حساب می آید.
اپل در پاسخ اعلام کرده که مردم حق دانستن این مطلب را دارند که چه زمانی داده هایشان در دیگر برنامه ها و سایت ها جمع آوری می گردد. کوک همچنین اعلام کرده است که ما به طور کل این جق دسترسی را نمی گیریم و به کاربرانمان فقط حق انتخاب می دهیم!.
فیسبوک در بیانیه ای اعلام کرد این اقدام اپل اصلا حفاظت از حریم خصوصی نیست و به بحث سود مربوط می شود، چراکه اپل می خواهد از بستر ارتباطی اینترنت مبتنی بر اشتراک استفاده کند تا بتواند از این طریق کمیسیون جمع آوری کند.

گوشی های اندرویدی در فیسبوک!

مدت زیادی است که زاکربرگ به زیردستانش اعلام کرده تا از خریداری گوشی های اپل خودداری کنند و تا جایی که می توانند، به خریداری گوشی های اندرویدی از شرکت های رقیب بپردازند!.
حمله ی اپیک گیمز و فیسبوک به اپل
در آخرین ماه های سال 2020 که بحثی میان اپیک گیز و اپل در خصوص مسائل حقوقی بازی فورتنایت رخ داده بود، فیسبوک در اعلامیه ای اعلام کرد که قرار است از اپیک گیمز علیه اپل حمایت های بسیاری کند و اطلاعات اش را تا جایی که در توان است در اختیار این سازنده بازی ها قرار دهد. چندی نگذشت که فیسبوک با این حرکت حاشیه ها برعلیه اش را افزایش داد و اکنون نیز درگیر ایجاد طرح دعوی برای اپل یه صورت ضد انحصاری است!.
آیا فیسبوک و اپل همیشه با هم مشکل داشته اند؟
شاید تمامی مطالبی که حول اپل و فیسبوک و جنگ میان آن دو بیان شد این حس را به کاربر بدهد که هیچوقت این دو شرکت با هم هم عقیده نبوده اند!؛ این در حالی است که مدیراصلی اپل در مصاحبه ای که سال 2014 داشت فیسبوک را یکی از شریک های تجاری اش می دانست که بعد ها در سال 2017 با بالا گرفتن تنش میان زاکربرگ و کوک این شراکت پایان گرفت.

با وجود افشا ها و تمامی اتفاقات میان این دو شرکت، طی سال های متوالی هر دوی آن ها بر سیاست حفظ حریم خصوصی کاربران شان تاکید فراوانی داشته اند و باید دید نتیجه ی تمامی این حرف ها و وعده ها در دادگاه ها و حواشی، چه خواهد بود!.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید