در WWDC 2020 چه گذشت

person نویسنده: محمدرضا هنردان list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 659

«کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل» یا WWDC یکی از بزرگ‌ترین رویداد های شرکت اپل محسوب می‌شود که همه ساله اواسط خرداد ماه در سن خوزه کالیفرنیا برگزار و در آن انتشار اخبار و رونمایی از محصولات و سیستم عامل‌ های جدید اپل انجام می‌پذیرد.

کنفرانس WWDC 2020 شب گذشته 2 تیر ماه در ساعت 9:30 شب به وقت ایران آغاز شد. لازم به ذکر است که این رویداد به دلیل شیوع ویروس کرونا، برخلاف سال‌های گذشته به صورت آنلاین برگزار گردید. در ادامه مواردی را که در این رویداد از آن‌ها رونمایی شدند، معرفی می‌کنیم.

iOS 14

اپل به ‌صورت رسمی سیستم‌عامل iOS 14 را برای آیفون و آیپاد تاچ معرفی کرد. کتابخانه‌ ی اپلیکیشن (App Library) برای قرار دادن تمامی اپلیکیشن‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی در یک گروه، حالت تصویر در تصویر (Picture in Picture) و قابلیت اضافه کردن ویجت‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف به صفحه‌ی هوم از جمله مهم‌ترین تغییرات در این نسخه می‌باشد. به‌ روز رسانی عمده Messages و افزایش تنوع میموجی‌ها، اضافه‌شدن ویژگی Spatial Audio به ایرپاد و معرفی اپلیکیشن مترجم اپل با پشتیبانی از ۱۱ زبان و قابلیت ترجمه‌ی آفلاین نیز از دیگر امکانات IOS14 به شمار می‌روند.

iPadOS 14

اکثر قابلیت‌های معرفی شده برای IOS14 در iPadOS 14 نیز موجود می‌باشد. بازسازی موتور جست‌ و جوی iPad را می‌توان مهم‌ترین به‌روزرسانی در رونمایی از iPadOS 14 دانست. این موتور جستجوی جدید که Universal Search نام دارد، امکانات مختلفی از جمله راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها، ‌جست‌وجوی مخاطبین یا فایل‌ها، دسترسی به فایل‌های داخلی بعضی اپلیکیشن‌ها و ... را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این موتور جستجو شباهت زیادی به Spotlight موجود در macOS پیدا کرده است. iPadOS 14 با قابلیت Scribble پشتیبانی بهتری از دست‌نوشته‌های Apple Pencil داشته و با تشخیص دست‌خط‌ های انگلیسی و چینی آن‌ها را به متن تایپی تبدیل می‌نماید تا کاربر بتواند آن‌ها را به‌راحتی کپی کند. یک نوار کنترل به نام sidebar نیز به iPadOS افزوده شده که امکان جابجایی بسیار آسان بین اپلیکیشن‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند.

watchOS 7

اپل همچنین از نسخه جدید watchOS یعنی watchOS7 نیز رونمایی کرد که پاییز امسال برای اپل واچ سری ۳ و مدل‌های جدیدتر در دسترس قرار خواهد گرفت. جهت استفاده از watchOS 7 به آیفون 6s و دستگاه‌های جدید تر نیاز است که مجهز به سیستم‌عامل iOS 14 باشند. از جمله قابلیت‌های watchOS7 می‌توان به قابلیت رهگیری و پایش خواب با بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و انواع سنسورها ، قابلیت به ‌اشتراک گذاری واچ‌فیس‌ها (Face Sharing)، دریافت واچ‌فیس‌های متنوع از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف، مسیریابی برای دوچرخه‌سوار ها و ... اشاره کرد. علاوه بر این، قابلیت جالب و منحصر به ‌فرد دیگر مربوط به اپلیکیشن تندرستی موجود در اپل واچ است. این اپلیکیشن با استفاده از ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و ثبت ضربان قلب می‌توانند حرکات مربوط به سبک‌های مختلف رقص را شناسایی نماید. نکته جالب توجه دیگر که متاثر از بحران جهانی کرونا می‌باشد، یادآور شستشوی دست در اپل واچ جدید است. همچنین زمانی که اپل واچ با توجه به صدای آب و حرکت دست‌ ها متوجه شسته شدن دست ‌ها می‌شود، به وسیله یک ثانیه ‌شمار مدت زمان مناسب شستشوی دست را به کاربر نشان می‌دهد.

tvOS

نسخه جدید رونمایی شده از tvOS قابلیت‌های جدیدی همچون پشتیبانی بهتر از لوازم جانبی پلتفرم HomeKit اپل، قابلیت تصویر در تصویر و پشتیبانی از کنترلر الیت ۲ مایکروسافت و کنترلر Adaptive ایکس‌باکس وان را دارا است. در نسخه‌ جدید tvOS کاربران می‌توانند از طریق رابط کاربری جدید بخش کنترل سنتر (Control Center) به طور مستقیم لوازم جانبی پلتفرم HomeKit را کنترل نمایند. این کنترل سنتر شباهت ‌های زیادی به منوی مشابه در iOS و iPadOS دارد. همچنین امکان ساخت چندین پروفایل در اپل آرکید نیز برای هر کاربر وجود دارد.

macOS Big Sur

نسخه‌ جدید سیستم‌ عامل دسکتاپ اپل با نام macOS Big Sur نیز در این کنفرانس رونمایی شد. این سیستم عامل را باید پایانی برای macOS X دانست. چرا که برای اولین بار بعد از مدت‌ ها از شماره نسخه‌ ۱۰ استفاده نمی‌کند. macOS Big Sur تغییرات ظاهری بسیاری داشته و شباهت بسیاری به سیستم‌ عامل‌ های موبایل اپل یعنی iOS و iPadOS پیدا کرده است. کنترل سنتر مشابه، قابلیت استفاده از ویجت‌ های iOS 14، نسخه‌ جدید مرورگر سافاری و تغییرات اپ مسنجر را باید از جمله این شباهت ‌ها دانست. نکته قابل توجه دیگر در خصوص macOS Big Sur این است که اپل تصمیم گرفته برای کامپیوتر های خود از پردازنده ‌های اختصاصی استفاده نماید. اپل با توسعه تراشه ‌های iphone و ipod تجربه زیادی در این زمینه کسب کرده و قصد تکرار این روند را برای کامپیوترهای مک نیز دارد. این مهاجرت چه از لحاظ سخت‌ افزاری و چه از لحاظ نرم ‌افزاری یک تغییر بسیار مهم محسوب می‌شود. اپل اعلام کرده که برنامه‌ های توسعه یافته برای پردازنده ‌های اینتل می‌توانند برای کامپیوتر های مک مجهز به پردازنده ‌های ARM اجرا شوند و همچنین اجرای برنامه‌ های مختص دیگر محیط ‌ها مانند لینوکس نیز در آن ‌ها امکان ‌پذیر خواهد بود. کیت مخصوص توسعه‌ دهندگان اپل با نام Dveloper Transition Kit نیز جهت سرعت بخشیدن به روند مهاجرت به دنیای ARM معرفی شد. این کیت شامل یک مک ‌مینی مجهز به پردازنده‌ A12Z اپل (پردازنده‌ ی به‌کار رفته در آیپد پرو ۲۰۲۰) با ۱۶ گیگابایت حافظه ‌ی رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی SSD است. همه‌ چیز در سیستم ‌عامل macOS Big Sur برای سازگاری با Apple Silicon به ‌روز شده‌ است. نر‌م‌افزار های حرفه ‌ای اپل از جمله Logic Pro X و Final Cut Pro X از همان ابتدا در اختیار کاربران مک‌ های مبتنی ‌بر Apple Silicon قرار خواهد گرفت. بسیاری از توسعه‌ دهندگان تنها طی چند روز قادر به سازگار کردن اپلیکیشن‌ های خود با Apple Silicon خواهند بود. از سوی دیگر کوپرتینونشین ‌ها با شرکت‌ های مایکروسافت و ادوبی برای سازگار سازی نرم‌افزار های مهم ‌شان با Apple Silicon وارد همکاری شده‌اند.

Apple map

در iOS 14 قابلیت‌های جدیدی نیز برای Apple map در نظر گرفته شده است. پیشنهاد مسیر های مختلف دوچرخه‌ سواری به کاربران و همچنین اطلاع دادن افزایش شیب مسیر مورد نظر از جمله این قابلیت ‌ها است. به گفته شرکت اپل این قابلیت ابتدا برای برخی از شهر های آمریکا و دیگر کشور ها فعال شده و به مرور زمان به این شهر ها افزوده خواهد شد. همچنین دارندگان ماشین ‌های الکتریکی به کمک با نسخه جدید Apple map می‌توانند از وجود ایستگاه ‌های شارژ در مسیر خود اطلاع پیدا کنند.

CarKey

اپل قابلیت CarKey را برای iOS 14 و iOS 13 معرفی نمود. این قابلیت امکان باز کردن قفل ماشین را از طریق NFC امکان ‌پذیر می‌سازد. علاوه بر این امکان به اشتراک گذاشتن رمز NFC نیز وجود دارد و می‌توان کد مربوط به باز کردن قفل ماشین را در اختیار فرد دیگری قرار داد. با امکان ایجاد پروفایل آن فرد قادر به باز کردن قفل اتومبیل شما خواهد بود اما نمی‌تواند اتومبیل را روشن کند. در حال حاضر فقط ماشین ‌های سری BMW5 2021 از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند اما به مرور زمان بر تعداد ماشین ‌های مشمول این قابلیت افزوده خواهد شد.

App Clips

یکی دیگر از قابلیت‌ هایی که در کنفرانس WWDC 2020 اپل معرفی شد، App Clips نام دارد که به نوعی مشابه قابلیت Instant Apps اندروید محسوب می‌شود. به کمک این قابلیت می‌توانید بدون نصب کردن یک اپلیکیشن، امکانات مختلف آن را مشاهده کرده و به بخشی از آن‌ ها دسترسی داشته باشید.

airpod

با به روز رسانی نرم ‌افزار مربوط به ایرپاد امکانات مختلفی به آن افزوده شده است. ایرپاد می‌تواند به‌ صورت خودکار منبع صدا را تشخیص داده و به گجت مورد نظر وصل شود. برای مثال اگر شما مشغول گوش دادن به موسیقی از طریق آیفون هستید و سپس می‌خواهید در مک ‌بوک به تماشای فیلم بپردازید، ایرپاد به‌ صورت خودکار صدای مک بوک را پخش خواهد کرد. قابلیت جدید دیگر ایرپاد قابلیت spatial audio یا صدای فراگیر و سه‌ بعدی است. این قابلیت تجربه حضور در سالن سینما را شبیه‌سازی کرده و با استفاده از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ موجود در ایرپاد پرو، حرکات سر و جهت چرخش آن را زیر نظر قرار می‌دهد.

توسعه استاندارد جدید برای خانه ‌های هوشمند

اپل برای اینکه بهره‌ گیری از گجت ‌های هوشمند خانگی را به کار ساده ‌تری تبدیل کند، در کنار شرکت‌ هایی مانند گوگل و آمازون مشغول توسعه استاندارد جدیدی است. اپل در این زمینه اطلاعات خاصی ارائه نداده ولی مطمئنا به‌زودی اخبار بیشتری در مورد آن منتشر می‌شود.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید