مقایسه iPhone 12 و Samsung Galaxy S21

person نویسنده: مصطفی شاکرنیا list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 789

مقایسه iPhone 12 و Samsung Galaxy S21 پرچمدار دو کمپانی بزرگ اپل و سامسونگ

سامسونگ جدیدترین گوشی سری گلکسی خود را با نام S21 تنها چند ماه پس از معرفی پرچمدار اپل یعنی سری آیفون ۱۲ معرفی کرد. این بدان معناست که دو گوشی هوشمند پر فروش در ایالات متحده با یکدیگر رو به رو خواهند شد!
در حال حاضر، سامسونگ مدل های جدید Galaxy S21 (799.99 دلار)، Galaxy S21+(999.99 دلار) و Galaxy S21 Ultra (1،199،99 دلار) را معرفی کرده است. اگرچه ممکن است Galaxy S21 FE در اواخر سال به این خانواده اضافه شود. ما در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو پرچمدار یعنی iPhone 12 و Galaxy S21 میپردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی و مقاومت

سری گلکسی S21 سامسونگ تغییرات اساسی نسبت به پرچمدار سال گذشته داشته است. گلکسی S21 در مجموعه ای از رنگ های جدید و به صورت مات معرفی شد. دوربین در این دستگاه با طراحی و ساختاری کاملا جدید خودنمایی میکند. ماژول دوربین با بدنه دستگاه ادغام شده و چهره ای جدید را برای این پرچمدار به ارمغان آورده است. در کل با وجود این تغییرات S21 با همان سبک طراحی معروف سامسونگ تولید شده و که برای همه شناخته شده است.
پرچمداران اپل با طراحی ساندویچی و با درب پشت شیشه ای وارد بازار شدند. رنگ های جدید این سری آیفون مشتریان زیادی را به خود جذب کرد. درب شیشه ای پشت آیفون ۱۲ در سری های پرو و پرو مکس به صورت مات تولید شد در حالیکه این قسمت در آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی براق میباشد. لبه های گرد و گوشه های خمیده ای که در آیفون ۱۱ وجود داشت از بین رفته و طراحی جدید آیفون ۱۲ حس نوستالژی استفاده از آيفون سری ۴ را به کاربر منتقل میکند.

هر دو گوشی سامسونگ گلکسی S21 و آیفون 12 دارای گواهی IP68 هستند، در نتیجه می توانند به مدت نیم ساعت در عمق 1.5 متری بدون ایجاد مشکل دوام بیاورند. در مورد دوام و مقاومت این دو پرچمدار تفاوت های کمی وجود دارد. S21 ها همه دارای فریم آلومینیومی و نمایشگر گوریلا گلس هستند. S21+ و S21 Ultra دارای درب پشت Gorilla Glass نیز هستند، در حالی که S21 از پلاستیک ساخته شده است. همه مدل های آیفون 12 از شیشه های محافظ سرامیکی برای نمایشگرها و بدنه ها استفاده می کنند که قرار است دوام آن نسبت به دستگاه های گذشته دوام بیشتری داشته باشد. مدل های آیفون 12 دارای فریم آلومینیومی هستند در حالی که مدل های Pro از فولاد ضد زنگ برخوردار هستند.
با توجه به بررسی های انجام شده در این قسمت میتوان گفت که هر دو پرچمدار در یک سطح هستند. با اینکه آیفون 12 در اندازه های بیشتری عرضه می شود و مدل های Pro از فریم های ضد زنگ برخوردار هستند، اما این دو ویژگی آیفون برای دریافت برتری نسبت به S21 کافی نیست. گوشی های سامسونگ و اپل امسال طرح های بسیار متفاوتی دارند که باعث میشود هر کاربر گزینه های زیادی برای انتخاب داشته باشد.

سخت افزار

سالهاست که آیفون ها از نظر قدرت پردازش حرف اول را می زنند، اما به نظر میرسد که Galaxy S21 سامسونگ رقیب شایسته ای باشد. اگر در ایالات متحده یا کانادا هستید، S21 با چیپست Qualcomm’s Snappdragon 888 عرضه می شود. آیفون 12 از تراشه سفارشی A14 Bionic اپل برخوردار است. 

روی کاغذ، چیپست هشت هسته ای Galaxy S21وقتی در کنار پردازنده شش هسته ای  A14Bionic قرار می گیرد، به نظر میرسد که قاطعانه برنده است. اما همانطور که گفته شد، آیفون ها به طور موثرتری از قدرت پردازش خود استفاده می کنند. چندین تست بنچمارک فاش شده است که این دو پردازنده را مقایسه میکند و نتایج عملکرد تقریبا یکسان را نشان میدهد.

نمایشگر

مدت طولانی است که تلفن های هوشمند سری Galaxy S سامسونگ از بهترین نمایشگرهای AMOLED موجود برخوردار هستند و S21 نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، تمام صفحات آیفون در حال حاضر از نمایشگرهای OLED نیز برخوردار هستند و این دسته را با جدیت زیادی درگیر می کند.S21 و S21+ هر دو دارای صفحه نمایش AMOLED با سرعت تازه سازی تطبیقی 120 هرتز هستند که بسته به نحوه استفاده از تلفن از 48 هرتز به 120 هرتز تغییر می کند. S21 دارای یک صفحه نمایش 6.2 اینچی است وS21+ از صفحه نمایش 6.7 اینچی بهره میبرد در حالیکه هر دو وضوح 2400 در 1080 پیکسل دارند. Samsung Galaxy S21 Ultra از یک صفحه نمایش عظیم 6.8 اینچی با وضوح صفحه نمایش 3200 در 1440 پیکسل برخوردار است. این دستگاه نیز مانند خواهر و برادر کوچکتر خود، دارای نرخ تازه سازی تطبیقی 120 هرتز است. این صفحه نمایش بسته به استفاده کاربر می تواند تا 10Hz کاهش یابد.

چهار آیفون 12 از سه صفحه نمایش مختلف استفاده می کنند. آیفون 12 مینی دارای صفحه نمایش 5.4 اینچی با رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل است. هر دو آیفون 12 و آیفون 12 پرو از صفحه نمایش 6.1 اینچی با وضوح 2532 در 1170 پیکسل استفاده می کنند. در بالای خط، آیفون 12 پرو مکس از صفحه نمایش 6.7 اینچی با رزولوشن 2778 در 1284 پیکسل بهره می برد. هیچ کدام از مدل های آیفون 12 دارای نرخ تازه سازی 120 هرتز نیستند، اما به میزان قابل توجهی از S21 روشن تر هستند که این مورد هنگام تماشای عکس و فیلمHDR کاملا به چشم می آید. وضوح نمایشگر اکثر مدل های آیفون 12 بیشتر است، اما میزان تازه سازی تطبیقی گوشی های سامسونگ ویژگی جالبی برای بازی یا حتی گردش در شبکه های اجتماعی محسوب میشود. پس میتوان گفت که در این قسمت Samsung Galaxy S21 نسبت به iPhone 12 برتری دارد.

دوربین ها

هر دو کمپانی سامسونگ و اپل معمولا از بهترین دوربین های موجود در بازار استفاده میکنند اما تفاوت های چشمگیری بین دوربین های این دو پرچمدار وجود دارد. هر دو گوشی Samsung Galaxy S21 و S21+ دارای یک دوربین سه گانه در عقب هستند. لنز تله فوتو اولیه 64 مگاپیکسلی بوده و با دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه(AF) ، سه برابر زوم اپتیکال و تثبیت کننده تصویر نوری (OIS) در این دستگاه خودنمایی میکند. همچنین یک لنز با زاویه دید 12 مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8، دو پیکسل AF و OIS وجود دارد. یک لنز فوق عریض 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f / 2.2 به عنوان لنز سوم ایفای نقش میکند. در جلو، لنز 10MP با دیافراگم f/2.2 و AF دو پیکسلی مشاهده خواهید کرد.


درGalaxy S21 Ultra ، یک دوربین چهارگانه را مشاهده خواهید کرد که سنسور 108MP دارای دیافراگم f/1.8، تشخیص فاز AF و OIS است. این لنز با استفاده از تکنولوژی نونا باینینگ (nona-bining) عکس هایی با وضوح بسیار بالا با لنز 12 مگاپیکسلی ثبت میکند. همچنین دو لنز تله فوتو 10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و f/4.9 وجود دارد که برای ایجاد ویژگی بزرگنمایی فصایی 100 برابری سامسونگ، با سنسور AF لیزری کار می کنند. هر دو لنز تله دارای دو پیکسل AF و OIS هستند. یک لنز فوق عریض 12 مگاپیکسلی نیز با دیافراگم f/2.2 و AF دو پیکسلی این ماژول دوربین را کامل می کند. دوربین سلفی این پرچمدار هم دارای لنز 40MP با دیافراگم f/2.2 و تشخیص فاز AF است.
همه چیز در خانواده آیفون 12 کمی ساده تر است. هر چهار گوشی دارای لنزهای 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 لنز دوم هم 12 مگاپیکسلی بوده و با گشودگی دیافراگم f/2.4 هستند. این لنزها از بزرگنمایی اپتیکال 2 برابری و بزرگنمایی دیجیتال 5 برابری پشتیبانی می کنند. در قسمت جلو لنز 12MP با دیافراگم f/2.2 به همراه سنسور True Depth اپل برای Face ID وجود دارد.

مدل های Pro دارای یک لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی و یک اسکنر LiDAR هستند. لنز تله فوتو آیفون 12 پرو دارای دیافراگم f/2.0 است که از بزرگنمایی اپتیکال 2 برابر و بزرگنمایی دیجیتال 10 برابر پشتیبانی می کند. آیفون 12 پرو مکس همچنین دارای یک سنسور 12MP با دیافراگم f/2.2 است که از بزرگنمایی اپتیکال 2.5 برابر و بزرگنمایی دیجیتال 12 برابری پشتیبانی میکند. همچنین هر دو از فرمت ProRAW اپل برای ویرایش عکس پشتیبانی می کنند.
مشخصات میان دوربین گوشی های سامسونگ Galaxy S21 و iPhone 12 امسال به طرز چشمگیری متفاوت است و تا زمانی که فرصتی برای آزمایش سری Galaxy S21 نداشته باشیم، نمیتوان قاطعانه برتری هیچکدام را اعلام کرد. ما اعتقاد داریم که از عملکرد دوربین هیچکدام از این پرچمدارها نا امید نخواهید شد، اما احتمالاً هرکدام در کاربرد متناسب با خود، بهترین هستند.


پشتیبانی از 5G

گوشی‌های گلکسی اس ۲۱ و اس ۲۱ پلاس سامسونگ از 5G پشتیبانی می‌کنند و به وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵٫۱ مجهز هستند. تفاوت مدل اولترا بهره‌مندی از فناوری وای‌فای ۶ ای (Wi-Fi 6E) است. واین‌بک می‌گوید سامسونگ اعتقاد دارد وای‌فای 6E تقریبا دو برابر سریع‌تر از نسخه‌ی استاندارد وای‌فای ۶ است. پرچمدار سامسونگ از LTE هم پشتیبانی میکند.
پشتیبانی از شبکه‌ی 5G مهم‌ترین ویژگی آیفون‌های جدید به‌شمار می‌آید و اپل نیز در رویداد Hi, Speed به‌صورت ویژه ای به آن پرداخت. براساس کالبدشکافی iFixit، آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو به‌لطف بهره‌گیری از مودم مجزای X55 کوالکام از اتصال 5G پشتیبانی می‌کنند و درحقیقت روی شبکه‌ی Ultra Wideband شرکت Verizon در خاک آمریکا، اتصال پرسرعت mmWave با ‌سرعت چهار گیگابایت ‌برثانیه را نیز دراختیار کاربر می‌گذارند.
هر دو پرچمدار سامسونگ و اپل پشتیبانی گسترده از نسل پنجم اینترنت و همچنین پشتیبانی LTE را ارئه میدهند پس میتوان گفت که این دور مساوی است.


ویژگی های خاص

ما قبلاً در مورد بسیاری از ویژگی های خاص موجود در سری Galaxy S21 و iPhone 12 بحث کرده ایم، اما دو ویژگی دیگر وجود دارد که آنها را از رقبا متمایز می سازد. برای علاقه مندان بهAndroid ، S21 Ultra از S Pen محبوب سامسونگ پشتیبانی می کند. این نسخه با هر دو نسخه قدیمی S Pen موجود در مدل های قبلی Note و همچنین S Pen جدید با تکنولوژیWacom که به طور خاص برای Galaxy S21 Ultra ساخته شده است، سازگار می باشد. البته میانبرهای سرگرم کننده بلوتوث موجود در سری Note کار نمی کنند.
MagSafe قابلیت جدیدی است که به تازگی به همه آیفون های خانواده 12 اضافه شده است. MagSafe از آهنربا های قوی برای شارژ بی سیم تلفن شما و اتصال لوازم جانبی مختلف استفاده می کند. اپل و دیگر تولید کنندگان شخص ثالث ده ها لوازم جانبی MagSafe را ارائه می دهند و ما انتظار داریم که در آینده روش های جدید و ابتکاری استفاده از این ویژگی را در آیفون 12 ببینیم.


باتری

عمر باتری می تواند مسئله ای باشد که سامسونگ می تواند تفاوت فاحشی بین تلفن های خود و آیفون 12 را ایجاد کند. مدل های جدید اپل (به غیر از آیفون 12 پرو مکس) در تست ما مشکل عمر باتری داشتند. البته میتوان گفت با توجه به این که آیفون های سری 12 اولین نسل از تلفن های 5G اپل هستند و اپل تجربه زیادی در این تکنولوژی ندارد، طبیعی است. سامسونگ با دو سال تجربه ساخت گوشی های 5G باید بتواند در Galaxy S21 بر مدیریت انرژی باتری تسلط داشته باشد. در اقدامی غافلگیرکننده، سامسونگ یکی از تصمیمات بحث برانگیز اپل را در آیفون 12 را تکرار کرد. تلفن های جدید Galaxy S21، دقیقاً مانند آیفون های جدید، بدون شارژر عرضه می شوند، که به گفته اپل و سامسونگ این کار برای در راستای حفظ محیط زیست انجام می شود.

کدام پرچمدار بهتر است؟!

تلفن های سامسونگ از نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی بالا، لنزهای تله بهبود یافته و عمر باتری بیشتر برخوردار هستند. کمپانی اپل در طول این سال ها همیشه محتاط تر از سایر شرکت ها فعالیت کرده و شاید به همین علت است که هنوز دوربین ها و پردازنده های اختصاصی خود را دارد و تغییرات اندکی را در سری های جدید اعمال میکند. به روزرسانی های یکپارچه iOS همچنان از ویژگی هایی است که تلفن های اندرویدی نمی توانند ارائه دهند.
اما در نهایت، تا زمانی که کل خانواده Samsung Galaxy S21 به بازار عرضه نشده و مورد بررسی قرار نگرفته نمیتوان قاطعانه هیچکدام از این دو پرچمدار را برنده این مسابقه دانست.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید