پتنت جدید اپل نحوه ی بازخورد لمسی را در هدست های واقعیت مجازی اش توضیح می دهد

person نویسنده: محمدرضا هنردان list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 691

اپل یکی از بهترین شرکت ها در زمینه طراحی، تولید و فروش و خدمات رسانی در حوزه ی محصولات الکترونیکی است که فعالیت خود را با ساخت ریز رایانه هایی با نام مکینتاش به مدیریت استیو جابز آغاز کرد.

هم اکنون نیز اپل به یک غول بزرگ در زمینه های تولیدی که اکثر ما آن را می شناسیم تبدیل گشته که از میان آن می توان به تولید گوشی های موبایل ایفون، ایپد، آیپاد، ایرپادز، ایرتگ، اپل واچ، مک بوک و بسیاری محصول دیگر اشاره کرد.

در این میان دستگاه های ساخته شده که با واقعیت مجازی کار می کنند نیز به تازگی درمیان مردم شهرت خاصی پیدا کرده اند و اپل از این صنعت نیز چشم پوشی نکرده است؛ این شرکت درمورد وسیله ی قرار گرفته روی انگشت که با برخوردار بودن از چندین حسگر جهت ارائه Touch Feed Back قرار است کار کند تحقیقات خود را شکل داده تا از این طریق، به صنعت ساخت کنترل کننده های هدست با کمک از واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده وارد گردد.

طبق گزارشاتی که از MacRumors با استناد به اختراعات اخیر اپل انجام گرفته، این شرکت عظیم در حال انجام پژوهش و آزمایشات خود بر روی تولید دستگاه های است تا قابلیت تشخیص حرکات و بازخورد شما را داشته، و آن ها را به فرمان های حرکتی خاص بر روی هدست های نصب شده روی سر (HMD) تبدیل کند.

ساخت این دستگاه عظیم از لحاظ تکنولوژی شوکی بزرگ برای جهانیان به وجود خواهد آورد و به عنوان نقطه عطفی عظیم در عرصه ی ارتباطات کاربران شناخته خواهد شد؛ این قابلیت در آینده ممکن است که به یکی از مهم ترین ویژگی های یک عینک هوشمند ساخته شده توسط طراحان اپل باشد!.

اگر جزو کسانی هستید که اخبار مربوط به محثولات اپل را دنبال می کنند مسلما نام اپل گلس را که جدید ترین محصول آماده معرفی اپل هست شنیده اید؛ احتمال می رود که این قابلیت جدید در Apple Glass پیاده سازی شود اما صحت و اعتبار آن هیچ معلوم نیست.

مکانیزم مجهز به حسگر و تشخیص بازخورد چه می کند؟

این اختراع انجام گرفته و ثبت شده در اداره ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا توسط شرکت اپل دارای مکانیزمی است که به کمک اش، دسترسی غیر فیزیکی جهت کنترل رایانه ها و سیستم نمایشگر های مستقر در سر انسان که شامل هدست ها هستند به کاربر می دهد؛ در نتیجه این عمل یک فرد می تواند به راحتی با متحوای مجازی و واقعیت افزوده ی روبرو ی چشم اش ارتباط گرفته و تجربه ی کاربری استثنایی را داشته باشد.

این طور که از اطلاعات درز شده متوجه شدیم، پرونده ثبت اختراع با مکانیزم کنترل فرامین کاربر در هدست ها که پیش بینی می شود در محصولات جدید اپل انجام گیرد دور از پیش بینی نیست؛ به تازگی اپل در حال توسعه ی چندین روش مختلف جهت ساخت دستگاهی انگشتر مانند برای کنترل کردن هدست هایش بوده تا virtual reality را با وسائل فیزیکی ترکیب کند.

کنترل بازخورد لمسی در هدست ها با دستکش هوشمند

یکی از استدلال های اپل که شامل روش دوم آن ها می یاشد استفاده کردن از دستکش است. این غول بزرگ دنیای فناوری بیان کرده که می توان حسگر هایی برای انجام بازخورد های لمسی بر روی دستکش قرار داد تا با محیط واقعیت مجازی ارتباط گرفت؛ همچنین، توانایی حس کردن اشیائی که در virtual reality قرار دارند نیز با دست کردن دستکشی خاص قابل انجام است!.

طراحی دستگاه کنترل بازخورد در هدست های virtual reality

طراحی این محصول جدید بدین صورت است که در دو طرف اش دیواری نازک و کوچ جهت حفظ حالت انگشتان قرار گرفته که در آن از فنر یا آهن ربا استفاده می کند. این ویژگی باعث شده تا دستکش ها جهت استفاده برای هرفری با هر اندازه و بزرگی دست قابل پوشیدن باشد.

ماده اصلی تشکیل دهنده این دستگاه فلز بوده تا قابلیت تغییر شکل دهندگی داشته باشد؛ اپل همچنین پیشنهاد کرده که می توان به جای فلز از پلیمر، پارچه یا دیگر مواد بهره گرفت.

ویژگی جذاب این دستگاه در این است که تا بالای انگشتان شما به غیر از نوک انگشتان تان را می پوشاند تا در حالت عادی نیز بتوانید به لمس محیط در صورت نیاز بپردازید.

در ادامه ی خبر ها آمده است که جهت افزایش کارکرد این دستگاه از نظر احساس دقیق تر اشیاء در دنیای مجازی، آن را با مقطع U شکل یا اشکالی شبیه به آن تولید خواهند کرد تا اجازه ی لمس سطوح برای کاربر وجود داشته باشد تا میزان حساسیت اون نسبت به لمس محیطی مجازی که درون اش در حال انجام کار است افزایش یابد!.

حسگر های درون کنترل کننده واقعیت مجازی اپل چه هستند؟

در کل قرار است تا حسگر های شتاب سنج، فشار سنج، حسگر لمسی، حسگر اپتیکال، ژیروسکوپ، چراغ نشانگر نمای وضعیت و دیگر حسگر ها در این دستگاه کوچک گنجانده شوند تا با استفاده از روش های سنجشی خازنی و غیره نسب به تعیین کاملا دقیق و ریز حرکات انگشتان شما، جهت ایجاد محیط تعاملی زیباتر عمل کنند.

از ویژگی های جذابی که قرار است بر روی این دستگاه پیاده سازی شود امکان محاسبه دقیق میزان فشار بر روی نقطه ی مدنظر، حرکت دیگر انگشتان جانبی و همچنین درک ورودی ضربه توسط حسگر ها است که در ادامه اطلاعات اش به هدست های واقعیت مجازی جهت اعمال منتقل می گردد.

نحوه ی پاسخ به تعاملات مجازی شما بر روی دستگاه مثل اپل واچ در کلیک ها و خروجی ها بوده که بازخورد را به کاربر منتقل می کند. به عنوان یک مثال مدار های کنترل این قابلیت را دارند که بازخورد لمسی یا همان خروجی هپتیک را بر اساس اطلاعاتی که از هدست دریافت کرده اند به انگشتان شما منتقل کنند.

به همین علت است که پیش بینی می شود خروجی لمسی از لحاظ عملکرد با واقعیت مجازی تطابق خواهد داشت؛ همچنین از خروجی هپتیک به منظور فهماندن اثر ضربه به کاربر در حین انجام یک فعالیت می توان استفاده کرد تا او را نسبت به دریافت بازخورد حرکتی اش آگاه سازد.

تولید صفحات بدون نیاز به لمس توسط اپل!

از دیگر موضوعاتی که اپل چندین سال است بر روی آن ها کار کرده فرایند تولید و ارائه محتوا ها در روص سطوح به صورت مجازی بوده که اکثر شما به صورت گرافیی در فیلم های تخیلی مشاهده اش کرده اید!؛ از معروف ترین آن ها که در حال حاضر تولید شده کیبورد واقعیت مجازی به همراه ماوس آن است که نمایش همگان در آمده است. اما این دستگاه ها نیز قدرت و سرعت لازم و همیشگی کیبورد های فیزیکی را ندارند و باعث شده تا کمتر کاربری به سمت آن ها نگاه بیاندازد!.

اما اکنون با ارائه ی دستاورد جدید کمپانی اپل در خصوص ارائه Feed Back در صفحه مجازی روی سطوح انجام گرفته، این تجربه ی کاربری بیش از پیش رو به بهبودی رفته و موجب افزایش علاقه کاربران به سمت محصولاتی با دارا بودن ویژگی واقعیت مجازی گشته است.

گفته می شود که این گونه دستگاه های جهت کار نوری را با الگوی مادون قرمز ساطع می کنند که با هر بار فشردن نقطه ای خاص، اطلاعات آن محل توسط حسگر های تصویری به دستگاه منتقل و شناسایی می گردد. حال باید دید اپل در سال های آتی چه عملیای جهت معرفی این محصول قدرت مند انجام خواهد داد.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید